Natuurlijk start je liefst met de communicatiestrategie. Maar het programma is al gestart en er moet gecommuniceerd worden.

Begin direct met 1 en 2. Denk bij alles wat je doet aan 3. En werk waar mogelijk aan 4.

<aside>

Lees dit artikel

Communicatie in de 4 stadia van een programma

</aside>

1. De hoogste prioriteit

Het is niet moeilijk om te ontdekken welke communicatie de hoogtste prioriteit heeft. Zodra jouw naam is genoemd in het programmateam, zul je te horen krijgen wat eigenlijk gisteren al geregeld had moeten worden.

Doe wat nodig is!

Ook al heb je nog geen communicatiestrategie en een goed beeld van wat het programma inhoudt.

Maar laat je niet te lang leiden door de planning van de programmamanager. Neem de regie zo snel mogelijk over en beoordeel zelf wat prioriteit heeft. Grote kans dat de zaken die urgentie hebben, vanzelf komen bovendrijven als je werkt aan de communicatiestrategie.

2. Begin met de communicatiestrategie

Ik geef je meteen de allerbelangrijkste tip:

Laat je niet opjagen door de programmamanager!

De programmamanager bepaalt niet jouw planning en niet de deadline van jouw commuicatiestrategie.

Neem de tijd om de communicatiestrategie goed uit te denken. Waarschijnlijk heb je alleen het programmaplan gekregen als input. En in dit plan staat geen concrete veranderstrategie omschreven. Die strategie zal jij moeten bedenken. Dat kan, maar daarvoor moet je wel eerst het programma helemaal doorgronden. Dat doe je door te praten met de programmamanager, projectleiders en stakeholders.

Zoek het antwoord op deze 3 vragen:

Waarom is deze verandering nodig of gewenst?

<aside>

</aside>

Wat voor soort verandering beoogt het programma?

<aside>

</aside>

Wie moet er veranderen?

<aside>

</aside>

3. Positioneer jezelf

Het is in het communicatievak helaas niet vanzelfsprekend dat een communicatieprofessional als een gelijkwaardige sparringpartner wordt gezien. Zodra jij je hebt opgesteld als een dienstbare ‘u vraagt wij draaien’-afdeling, kom je niet zo makkelijk meer in de lead.