<aside> ▶️ Zonder communicatie is er geen programma. Het is daarom belangrijk dat de programmanager de communicatie een plek geeft in de programmaorganisatie.
</aside>
Help de programmamanager communicatie op te nemen in het programmaplan. Inventariseer wat het programma nodig heeft aan communicatie om succesvol te zijn.
Een programma doorloopt altijd dezelfde 4 stadia. Gebruik deze stadia als kapstok om de communicatiebehoefte te inventariseren.
Dit is de fase waarin je deze inventarisatie maakt.
In deze fase wordt het programmaplan gemaakt. Daarin worden de randvoorwaarden vastgelegf en de eerste stappen van de uitvoering in gang gezet.
In deze fase is communicatie nodig om een communicatiestrategie te maken. De doelen en resultaten uit het programmaplan moeten worden vertaald naar een communicatievisie, strategie en aanpak. Hierbij is een analyse van de stakeholders en de omgeving van het programma onmisbaar.
De disciplines die nodig zijn:
De start van een programma is een eerste kennismaking met de doelen en ambities van het programma. Draagvlak creëren bij je stakeholders is in deze fase je belangrijkste communicatiedoel. Het programma moet herkenbaar en aansprekend gepresenteerd worden. Daarvoor is een identiteit, kernboodschap en branding nodig.
De disciplines die nodig zijn om de communicatie rond de landering te organiseren: